torsdag 11 oktober 2012

Dyslexi!?

Börjat misstänka att jag har en mildare form av dyslexi. Igår när jag var hos psykologen pratade vi om inlärningssvårigheter, koncentration, uppmärksamhet etc. Att min uppmärksamhet och koncentration i bilen är bättre jämfört med tidigare, men att jag fortfarande har svårt att läsa. Orden byter plats, raden hoppar, och jag läser otroligt långsamt och ändå förstår jag inte det jag läser. Det går liksom inte in. Psykologen sa; "Du kanske har en mildare form av dyslexi.". Hur kommer det sig att jag skriver så bra om jag nu har dyslexi, undrar ni? Bra fråga! Det är ett mysterium som skolan kallade det när jag var mindre. Hur förklarar man att en elev i årskurs 1 till och med årskurs 9 inte kan läsa men skriver bättre än sina jämnåriga? Jag var i sen tonår när jag någorlunda kunde följa med textningen på tvn. Än idag kan jag ha lite svårt. Första boken jag läste då var jag 18 år. Första gången jag läste en ordentlig text var jag 12 år.  Jag läste aldrig i faktaböckerna i skolan årskurs 1-9. Jag försökte men jag gav upp ganska snabbt. Böckerna och texterna blev dessutom bara svårare och svårare för vart år som gick. De böcker som jag har läst kan jag räkna på en hand. Och det var pain att ta sig igenom dem även fast jag själv köpt dem och tyckte dem var sjukt bra. Jag blir bokstavligt talat illamående av att läsa en längre text, jag får huvudvärk, jag blir stressad och jag tappar snabbt fokus.
Vi får se om jag väljer att gå vidare med det här eller om jag fortsätter som nu. Det hade varit otroligt skönt att få det på papper för då hade jag kunnat ansöka om förlängd provtid på körkorts teorin. För om de som läser normalt, precis hinner klart på 50 min utan att titta igenom provet en andra gång, hur ska jag då hinna svara!? Stress x tusen!!!
/ Nastasia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar