söndag 14 oktober 2012

Reborn

Min psykolog har sagt att det jag gjort, gått från djupaste mörkret till långt upp över ytan i ljuset är ytterst ovanligt. Hon har aldrig varit med om en sådan förvandling och som dessutom gått så fort. Hon kallade mig pånyttfödd långt innan jag själv valde att säga så. Min förvandling är unik, det vet jag, och jag är fortfarande i den. Än är jag inte klar. Jag har en bit kvar. Det kommer att ta tid för mig att vänja mig vid mitt nya jag. Det finns så mycket jag kan göra som jag aldrig i hela mitt liv kunnat. Som att bara gå ut själv utan hund, ta bussen, handla själv osv. Det mest ovana för mig och som jag kan nu, det är att spontant prata. Tidigare behövde jag en fråga för att prata och då kunde jag bara svara på frågan, om jag ens kunde det..
Som en dörr öppnades en helt ny värld för mig. En värld som varit så främmande, oförstålig, ångestfylld, koasartad, och obegriplig. Jag var fastkedjad i autismens kedjor men nu har jag brutit mig loss, tagit kontroll. Jag är fri!
/ Nastasia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar