måndag 10 mars 2014

Nastasias kvällsmat!


Jag försöker att tänka på och påverka det jag stoppar i mig varje dag. Det är inte alltid så lätt när man bor med andra, men jag kan alltid göra valet att avstå det som serveras. Jag väljer till exempel bort all pasta, potatis och ris. Hade egentligen inte tänkt ersätta det men personalen har varit på mig, så oftast har jag haft blomkål eller stekta grönsaker istället.
Ikväll skulle vi haft mannagrynsgröt med sylt. Stor varning för mig. Jag frågade om jag fick lov att göra min egen gröt och det fick jag. Jag gjorde min egen hälso/nytto-gröt.
Jag hade i fiberhavregryn, hackade hasselnötter, solrosfrön, linfrön, kokos, mosad halv banan, vatten, lite mjölk, salt och kanel. Tror det var allt. Kanske att jag missat något frö eller så men annars var det allt. Sen hade jag andra halva bananen i skivor ovanpå gröten och så lite mjölk.
Supergott var det! Funderar på att kanske ta till gröten vid fler kvällsmat tillfällen då det är väldigt onyttigt. Till exempel ska vi ha ostkaka med sylt en kväll, det känns inte helt ok. Ni måste förstå mig. Jag vill inte klaga på maten så, det är bara att jag vill äta nyttigt. Maten i sig är god och helt ok. Men ur nyttig synpunkt, kolhydrater, kalorier och socker, är det ingen bra mat. Dessutom har jag förstått att jag inte mår bra på socker till eller i maten, kolhydrater eller för fet mat. Jag blir lätt yr, illamående, får en obehaglig känsla i magen, trött osv.
Jag har alltså alla skäl att välja mat som både är nyttigare och som jag mår bra av!
/ Nastasia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar