torsdag 13 februari 2014

Högkänslig personlighet - Kort beskrivning

Idag fick jag veta att det fanns ett namn på den känslighet jag har och att det är en del av min personlighet. Jag har alltså High Sensitive Personality (HSP) på engelska, eller Högkänslig personlighet på svenska. Det betyder att jag noterar fler detaljer och bearbetar information på ett djupare plan. Det är då ganska naturligt att jag som noterar fler detaljer lättare blir överstimulerad av yttre intryck såsom ihållande, intensiva eller kaotiska ljud, syner, dofter etc. I regel är vi känsligare för smärta, koffein, läkemedel, temperaturer, ljus, ljud, hunger ... Vi brukar också reflektera mer, vi lär oss långsamt men grundligt och är för det mesta ovanligt samvetsgranna.
/ Nastasia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar